Angående Ekonomilinjen

Godkväll allesammans!
Jag tänkte ta och berätta lite om min linje/program som jag går på gymnasiet. Ni önskar ofta det så nu ska jag göra så gott jag kan för att ni ska få en bättre koll på min linje, men tänkte även berätta lite om skolan.
 
Jag går Ekonomiprogrammet på Östersunds gymnasieskola. Jag menar verkligen det här när jag säger att jag går på världens bästa skola. Den är så himla bra och jag trivs fruktansvärt bra. Jag gillar lärarna, jag gillar eleverna. ÄLSKAR MIN KLASS. Finns INGET som helst krav på hur man ska se ut ( som på vissa andra skolor ) och man kommer nära alla på skolan. Alltså, man vet vilka som går på skolan.. det känns nästan som om vi alla är en enda stor familj.
Maten är väldigt bra, visserligen gillar man ju inte all mat kanske men den är så himla mycket bättre än kommunskolornas mat. Vi är ju en friskola och äter på restaurang plaza!

På ÖG läser man högst två ämnen om dagen – ett pass på förmiddagen och ett efter lunch. Långa arbetspass ger möjlighet och tid att slutföra uppgifter vilket resulterar till att man slipper dessa jobbiga läxor. Som elev har man tillgång till kursplaneringar, uppgifter och schema via en webbaserad plattform, du kan enkelt logga in och ta del av detta på skolans datorer eller hemifrån. Vi använder just nu google drive och google g-mail. När man har lärt sig då märker man verkligen hur effektivt det är.

Angående själva programmet då, jo alltså det första som dyker upp i de flesta människors huvud när de hör ekonomi är att det är en linje med väldigt mycket matte, men framför allt svår matte. Men jag kan säga att vi har inte alls mycket matte.. visserligen  jobbar vi väldigt fort så vissa har lite svårt att hänga med. Men då har vi ju studiehjälpen som just nu ligger på måndagar och torsdagar efter skolan. ( Rekommenderas starkt då man verkligen får all hjälp man behöver)

Som sagt, matten är inte svår OM man hänger med och verkligen engarerar sig och visar lärarna att man vill lära sig. Vi är klar med matten i ettan nu i alla fall. Nästa termin har vi ingen matte och vi börjar inte med matematik igen förns i tvåan då vi även går vidare till matte 2b. 

 

Resten av kurserna är inte speciellt svåra heller. Känns nästan som 9ans ämnen fast snäppet svårare kanske ;) Vi har inte börjat med någon företagsekonomi ännu då vår lärare varit pappaledig, men ska verkligen bli kul att börja med det efter jul :)

 Hoppas ni fått en bättre bild nu. Men det är bara att ställa frågor om ni undrar något mer :)
 
kram

Kommentarer
Postat av: lina

Vad hade du för betyg i matte när du gick ut nian?

Svar: B :)
josefine edlund

2013-12-10 @ 20:22:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0