Vad gör en svensk svensk? När blir man svensk egentligen?

Hej på er!
Min förkylning börjar vända nu, och streptokockern i halsen är också påväg att försvinna! :)
Eftersom att jag inte kommer att befinna mig på skolan på hela veckan så mejlade jag mina lärare och frågade dem om det fanns något jag kunde göra hemifrån, då jag inte vill missa alltför mycket.
Så nu jag har ett antal arbeten att slutföra innan denna veckan är slut :)
 
På svenskan och samhällskunskapen ska vi skriva en text och svara på några frågor. En argumenterande text ska det vara och det är jag faktiskt relativt duktig på om jag får säga det själv.. eftersom att jag älskar att skriva. Är faktiskt nästan klar, har skrivit tre sidor vilket var det vi skulle skriva. Men jag skulle ändå vilja höra era åsikter så kan ni få höra mina senare om så önskas! :)
 
Vad är det som gör en svensk svensk? När blir man svensk egentligen? Vad är det som avgör om man är svensk eller inte?
 
Bomba med kommentarer!
 
kram
 

Kommentarer
Postat av: Linnea kallin

kolla super gärna in min blogg, skulle bli super glad. kram på dig.

2014-01-11 @ 23:28:27
URL: http://linneaakallin.blogg.se/
Postat av: Eline

Attlså, jag och en kompis hade typ den diskussionen igår och sen har jag funderat lite på det :p För hon menade att man aldrig kan bli svensk om man rent biologiskt tillhör ett annat folkslag, medan jag menade att alla som är uppväxta i Sverige, med svenskt medborgarskap, svenska som språk, och delaktig i den svenska kulturen (vilket i princip alla i Sverige är, förutom de som nyligen flyttat hit och såna invandrare som håller jättestarkt på sin livsstil och typ inte ens har svenska TV-kanaler och så), räknas som svenskar. Det finns så många asiater som är adopterade av svenska föräldrar och de är ju exakt lika svenska som alla andra, så jag tycker det är fett rasistiskt att neka någon som en del av vårt folk på grund av deras utseende.
Så ja, kortfattat tycker jag att det som avgör är medborgarskap och självidentifiering med den svenska kulturen, och aldrig rasen, som avgör. Säger nån att den känner sig svensk så är den det, punkt slut ;)

2014-01-11 @ 23:35:01
URL: http://elinenorin.blogg.se
Postat av: Nichole Bengtsson

Klicka in på min blogg för att läsa om min vardag samt en massa bilder! :)

2014-01-11 @ 23:39:49
URL: http://bengtssonnichoole.blogg.se/
Postat av: Linnea Dahlström

Jag tycker att man är svensk när man är född här och har föräldrar och förfäder som är födda här. Min mamma är till exempel från Danmark vilket då inte gör mig till helsvensk. Jag är halvsvensk och halvdansk då min pappa är svensk och mamma dansk.

Invandrare kan aldrig bli svenska, men de kan tillhöra Sverige. Deras barn som föds här är svenska med utländskt påbrå.

Så tycker i alla fall jag!

2014-01-11 @ 23:41:45
URL: http://lajnera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0