"Varför går det så bra för dig i skolan?"

Den frågan får jag nästan dagligen både här på bloggen men oftast in real life så att säga. Det är så roligt att få svara på den frågan, för att jag älskar att inspirera andra. 
Många tror att svaret på denna frågan är kort och enkel, jag är en plugghäst, som sitter dag ut och dag in och pluggar. Men det är inte sant. 
 
Jag har aldrig riktigt varit en toppelev i skolan. I grundskolan var jag i mitten ungefär om man ska utgå från en skala. Jag hade medelbetyg och jag var väl nöjd med det. Jag har alltid tänkt att så länge jag har godkänt i alla ämnen så är jag nöjd. Någonting hände sista året. I nian. Jag pressade mig själv hårt, precis som många andra. Det var nu man förstod att det var höga betyg som gällde för att komma in på den linjen man ville gå. Det hade också bara blivit en trend med höga betyg. NU satt jag dag ut och dag in med skolarbete och det var NU jag jobbade upp mina betyg. Jag hade inte tid för något annat, det var skolan som gällde och nu ska jag erkänna en sak. Jag grät mig till söms flera kvällar för att jag var så pressad och för att jag verkligen ville lyckas och uppnå mina mål. Jag är en sådan person som alltid gör det jag ska, i tid. Så fort jag får en uppgift gör jag den. Jag skjuter inte upp saker och ting. Men den sista tiden i nian hade man helt plötsligt 7 olika uppgifter i veckan som skulle göras, det var svårt att inte bli stressad och jag HATAR stress. Bryter ihop totalt och det är mycket därför som jag är den jag är idag. 
 
Jag har lärt mig att allting handlar om struktur. Att dela upp arbetet i delmål och skapa deadlines för delmålen.
Jag är fortfarande ingen toppelev, jag har inte högsta betyg i alla ämnen och jag sitter inte och pluggar dag ut och dag in. MEN jag vet var jag vill komma och gör det som behövs helt enkelt.
 
"Varför går det så bra för dig i skolan?"
People, det handlar om vilja och struktur. Då kommer man långt i livet.
 
Här får ni några tips från coachen ;)

SÄTT UPP MÅL!

Hitta dina mål du vill uppnå. Skriv ner dem! Det kanske är att få minst E i alla ämnen, att få A i något ämne, att våga prata inför klassen osv. Men kom ihåg att  påminna dig sjäv ofta om dessa mål också. Föreställ dig hur du kommer att känna dig när du har lyckats. Ta fram den känslan så ofta du kan.

HITTA DIN MOTIVATION!

Känner du dig omotiverad och skoltrött? Försök att hitta din motivation och ditt intresse. Brinner du för att spela dataspel? Varför gör du det? Är det tävlingsmomentet? Eller det sociala umgänget? Försök att uppliva de olika skolämnena med samma motivation!

PRIORITERA!

Gör en lista över vilka saker du behöver göra i skolan och i vilken ordning. Prioritera de som är mest akut!

TA KONTROLL ÖVER TIDEN!

Bestäm när du ska plugga och hur länge. Håll dig till den tiden och fuska inte. Ju mer strukturerad du blir, ju mer tid får du över till annat.

HITTA DINA STYRKOR OCH UTVECKLA DEM!

Utveckla dina styrkor så mycket som möjligt!  Är du ganska bra på matte? Se då till att verkligen satsa där och bli bäst! Framgång i livet bygger inte på att du är bra på ”det mesta”, utan att du utvecklar din talang och blir riktigt bra på just den. I andra ämnen kanske det räcker med att klara en E-nivå. Som jag, jag älskar att skriva och jag är faktiskt bra på det. Därför satsar jag på högsta betyg i skrift. Jag älskar träning och hälsa och allt därimellan, ja men det vore ju konstigt om jag inte hade högsta betyg i idrott.

FOKUSERA!

Stäng av facebook medan du pluggar och undvik att gå in på andra internetsajter än de som behövs för ditt arbete. En del pluggar bättre med musik, men vissa inte.Det här är väl det svåraste för oss ungdomar som är så beroende av våra mobiler..

GÅ PÅ LEKTIONERNA!

Det här kan verka självklart för vissa, men kanske inte för dom som ibland skippar lektioner, eller skolan överhuvudtaget.Att ha bra närvaro gör mycket, man halkar inte efter och man är medveten om vad som händer. Man hänger med i skolan helt enkelt. Man visar också lärarna att man vill lära sig. Att visa det kan betyda mycket för betyget.

FRÅGA MYCKET!

Så fort du inte förstår någonting eller behöver hjälp, fråga din lärare eller klasskompisar eller vem det nu kan tänkas finnas som kan hjälpa dig. Spelar ingen roll hur stor frågan är men FRÅGA!! Detta är något som jag aldrig gjorde förut utan har liksom lärt mig med tiden, och herregud vad det hjälpt mig på traven!
 
Lycka till! Hoppas jag var till lite hjälp iallafall ;)
Tro nu för guds skull inte att det handlar om att ha högsta betyg i alla ämnen. Det beror helt på vad du har för mål, men se till att hitta de målen och om det nu är A i alla ämnen, eller 0 timmars ogiltig frånvaro, ja men kör så det ryker babes! 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan du visa dina betyg?

2014-07-01 @ 21:50:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0