Lite inspiration och motivation till plugget

Halloj!
 
Jag vet att jag gjort ett sådänt här inlägg förutom, som många av mina trogna läsare också sett ;)
Men jag tänkte ta och göra det igen för det var så pass länge sedan nu :)
 
Jo, som många vet består mycket av mitt liv inkl min lediga tid då, till att plugga. Så har det alltid varit och kommer vara några ynka  månader till. 
Jag kan inte påstå att jag älskar att plugga, men jag hatar att inte göra det jag ska och behöver. Det jag menar är att jag hatar att ligga efter.  Får vi en skrivuppgift i skolan, gör jag klart den i tid, ibland lååångt i förväg än vad vi egentligen behöver. Men det är så skönt, då slipper man stressen och skulle man komma på efter man är klar att man behöver rätta till något, har man tid till det. Jag är en sådan person som alltid gör det jag ska, i tid. Det är svårt att inte bli stressad ibland och jag HATAR stress. Bryter ihop totalt och det är mycket därför som jag är den jag är idag. 

Men hur orkar jag ta mig tid att sitta på min fritid och plugga, göra klart uppgifter och även hinna med så mycket annat?? Den frågan är populär. Svaret är rätt komplicerat för jag vet knappt själv egentligen hur jag klarar av livet.. Haha. Förutom skolan har jag två jobb, en pojkvän, familj och allt annat att tänka på. Men det funkar och det handlar väl kort sagt om inre vilja OCH struktur. Det gäller att mitt i all stress stanna upp, andas, klappa sig själv på axeln och säga " Du klarar det här". Men det är inte bara viljan som behövs. För även om man har den där viljan att lyckas, kanske man inte har studietekniken. Jag har lärt mig att allting också handlar om struktur. Att dela upp arbetet i delmål och skapa deadlines för delmålen. Jag är fortfarande ingen toppelev, eller jo för vissa ser jag nog ut som det, men jag har inte högsta betyg i ALLA ämnen och jag sitter inte och pluggar dag ut och dag in. MEN jag har bra betyg, jag vet var jag vill komma och gör det som behövs helt enkelt. 

Vad har du för mål då?
Det enda målet jag har i skolan är att få minst C ( som motsvarar ungefär VG ) i alla ämnen. Får jag inte det, vilket jag inte fick förra året i ett ämne så går ju inte världen under för det. Även om man känner sig värdelös så ska man vara glad att man iallafall blev godkänd. Nu i år känner jag mig inte så nervös inför betygen, jag vet ungefär vart jag ligger i varje ämne och det gör mig trygg. Det ämne där jag inte nådde mitt mål, försöker jag nu kämpa lite extra i. Det är megasvårt men jag ger inte upp för det. Kan avslöja att det är matte för er som är nyfikna ;)

Alla människor är olika, vi prioriterar olika, har olika intressen och så vidare. Som ni läst i ett tidigare inlägg har jag ändrat mycket i min livsstil och mina prioriteringar. Men ni ska veta att trots att jag festade och hade mig tidigare år så skötte jag skolan. * klapp på axeln * . Så länge du vill,  kan du. 
 
 
Puss
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0